ژست عکس: ژست های مناسب برای خانم ها (پارت ۱)

ژست عکس؛ مقاله های زیادی درباره ژست های عکاس خانم ها در سایت ها وجود دارد. درباره حالت های دست، حالت های صورت و بهترین زاویه های ژست عکس.

اکنون در این مطلب می خواهم نشان دهیم که چگونه با این تکنیک های ژست عکس، عکس های زیبا و طبیعی و خیلی متفاوتی داشته باشید.

ژست عکس: هدف اصلی به کارگیری این الگوهای ژست عکس، دادن یکسری اصول به مدل هاست. نیازی نیست که حتما درست مثل الگوها ژست بگیرید. در این مقاله نمونه هایی از الگوی ژست ها در نظر گرفته ایم که با آن می توان عکسهایی متفاوت گرفت.

ژست عکس ۱

pose-1

بهتر است عکاسی را با ژست های ساده شروع کنیم. به همین دلیل برای شروع  این ژست را انتخاب کردم. این حالت را هم راحت می توان توضیح داد و هم راحت می توان انجام داد.

عکس پرتره از پهلو. بنابراین باید به سوژه بگویید که به نیمرخ بایستد و سر را به سمت دوربین بچرخاند. پشت صاف و دست ها را به پهلو رها کنید.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

عکس ۱: با این دستورکارها عکس شما چیزی مثل عکس اول می شود. نکته بعدی در این عکس بدون این که ژست هیچ تغییری بکند حالت صورت است. ممکن است دوست داشته باشید سوژه مورد نظر به جای تبسم ملایم لبخندی عمیق تری داشته باشد.

پس به راحتی می توانید این را از او بخواهید و او هم به راحتی اینکار را انجام می دهد.

عکس ۲: پس از این ژست ساده پوزیشن را کمی تغییر دادم و از مدل خواستم که کمی از شانه ها به سمت عقب نگاه کند. ژست همان ژست است فقط از زاویه دیگری گرفته شده است.

به همین سادگی عکسی متفاوت گرفته اید.

عکس ۳: با این ژست می توان با زاویه نگاه و شیب سر متفاوت به عکس های متفاوتی دست یافت. در این نمونه از مدل خواسته شده که کمی سرش را به سمت پایین متمایل کند.

این حالت در خیلی از پوزیشن های عکاسی کارامد هست و به عکس متفاوت دیگری خواهید رسید.

ژست عکس ۲

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

با دید این نمونه فقط قانون کلی را در نظر بگیرید: پرتره با دست ها در اطراف صورت. این تمام چیزی است که برای این ژست باید درنظر بگیریم. خودتان می توانید با کمی تغییر عکس های متفاوتی از این ژست بگیرید.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

عکس ۴: پیش از این که به سراغ دست ها برویم از مدل بخواهید که مستقیم روبرو دوربین بایستد و تمام وزنش را روی یک پا بیندازد.

این ژست به بدن انحنای خاصی می دهد و خط شانه ها تغییر می کند. سپس از او بخواهید که دست ها را کناره های صورت و داخل موها حرکت دهد.

موقعیت دست ها باید نامتقارن باشد. این ژست تنوع زیادی دارد.

عکس ۵: تفاوت این عکس با عکس پیشین کمی شیب سر و دست ها پشت موها قرار دارد.

عکس ۶: برای گرفتن عکسی متفاوت با این ژست از مدل بخواهید که به سمت پایین نگاه کند و دست ها را نزدیک تر به صورت نگه دارد. دوباره تنها با یک ژست توانستیم ۳ عکس متفاوت داشته باشیم.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

دوباره یک ژست ساده دیگر “به هم رساندن دست ها روی سینه” دقت کنید که این ژست کاملا دست به سینه نیست تنها دست ها به هم وصل شده اند.

باید به مدل بگویید که نباید دست ها را خیلی تنگ هم و فشرده قرار دهد بلکه باید کاملا راحت و ریلکس و آزاد باشد.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

عکس ۷: پیش از گرفتن این عکس حالت ژست را برای مدل انجام دادم و او هم به دنباله روی توانست این کار را به راحتی تکرار کند.

عکس ۸: در این مثال عکس از زاویه بالا گرفتم چون تشخیص دادم که این زاویه برای سوژه مورد نظر پسندیده تر است.

عکس ۹: برای این که عکس متفاوتی نسبت به عکس شماره ۷ داشته باشم از مدل خواستم که به بازو تکیه دهد. سپس نزدیک تر رفتم و عکس از سر گرفتم.

ژست عکس ۴

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

این ژست ساده هم کاملا واضح است. دست به کمر با کمی چرخش به سمت پهلو.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

عکس ۱۰: من برای مدل ها دقیقا عین همین ژست را منعکس کرده ام. زیرا این ژست یکی از بهترین حالت ها برای عکاسی است. البته باید بدانید که نظر افراد متفاوت است. اگر مطمئن نیستید در دو حالت متفاوت عکس بگیرید و ببینید کدامیک را انتخاب می کند.

عکس ۱۱: زاویه از پهلو باید ۴۵ درجه و نگاه به دوربین باشد.

عکس ۱۲: در این عکس هیچ تغییری در ژست فرد ایجاد نشده فقط عکس کمی از دور گرفته شده تا چارچوب عکس بازتر باشد. این تغیرات با این که جزئی هستند ولی آپشن های بیشتری برای انتخاب به وجود می آورند.

ژست عکس ۵

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

 ایستاده به دیوار و دست ها به پشت بدن.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

عکس ۱۳: نخست از مدل بخواهید که پشت به دیوار بایستد. سپس به او بگویید سنگینی وزن را روی یکی از پاها بیندازد و پای دیگری را روی آن قرار دهد. صحیح است که پاها در عکس مشخص نیست ولی به بدن پیچ و خم S شکل می دهد.

سپس از او بخواهید دست ها را به چهره نامتقارن به پشت قرار دهد. در نهایت بالاتنه را از دیوار جدا کرده و کمی به سمت جلو خم کند.

عکس ۱۴: در این عکس زاویه دوربین را تغییر داده و عکس را بیشتر از پهلو گرفتم.

عکس ۱۵: در این جا در حالت دست ها و سر کمی تغییر ایجاد شده است. این عکس ها ممکن است خیلی شبیه هم باشند ولی مدل شما بابت این انتخاب ها از شما ممنون می شود.

ژست عکس ۶

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

ژست رو به دیوار .توضیح دادن این ژست هم کار زیاد سختی نیست. رو به دیوار می ایستید و دست ها را پایین تر از سینه با ملایمت روی دیوار قرار می دهید.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

عکس ۱۶: این مدل هم توانسته است با کوچکترین توضیح این ژست را انجام دهد.

عکس ۱۷: در این عکس گوشه دوربین به موازات دیوار تغییر داده و عکس پرتره گرفته شده است.

عکس ۱۸: در این عکس تنها حالت دست ها به صورت نامتقارن تغییر کرده است.

ژست عکس ۷

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

 

این ژست نسبت به نمونه های قبل چالش برانگیزتر است. بنابراین سوژه عکس نیاز به راهنمایی های بیشتری دارد.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ژست عکس
ژست عکس

 

عکس ۱۹: در این عکس پشت به دیوار ایستاده و یکی از شانه ها را به دیوار تکیه می دهید. دست راست که به دیوار تکیه داده شده است را آویزان کنید و سنگینی وزن را روی پای چپ بیندازید.

پای راست را روی پای چپ بیندازید. دست چپ روی کمر و آرنج عقب تر از بدن قرار می گیرد.

عکس ۲۰: بعد از تمام کردن حالت اصلی ژست کمی جا به جایی در آن ایجاد کنید. در این جا کمی با زاویه نزدیک تر عکس گرفته شده است.

عکس ۲۱: و در پایان از مدل خواسته شده تا کاملا به پهلو بایستد و هر دو شانه ها را به دیوار تکیه دهد. برای ایجاد تنوع بیشتر از او خواسته شده تا به پایین نگاه کند.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نوردهی، ISO، سرعت شاتر و دیافراگم

هنگامی که در خصوص هنر و تار و پود عکاسی فکر می‌کنید، فورا متوجه نوردهی (نورپردازی – اکسپوژر – Exposure) خواهید شد. نوردهی یکی از المان‌های اساسی است که آنچه در حسگر دوربین یا فیلم عکاسی ذخیره می‌شود را تعیین خواهد کرد. سه المان قابل تنظیم برای کنترل نوردهی وجود دارند – ISO، دریچه دیافراگم و سرعت شاتر که در ادامه مطلب بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

چه چیزی نوردهی را کنترل می‌کند؟
نرخ ایزو حساسیت سنسور نسبت به نور را مشخص می‌کند و افزایش هر پله از شماره‌های ISO (به سمت بالا یا پایین) بیانگر دوبرابر شدن یا نصف شدن میزان حساسیت حسگر به نور خواهد بود.

دریچه دیافراگم (Aperture) کنترل کننده‌ی دیافراگم دوربین و میزان باز بودن دریچه آن در طول عکس گرفتن و در نتیجه کنترل‌کننده‌ی نور ورودی از لنز به صفحه فیلم است. تنظیمات دریچه دیافراگم با عدد f مشخص می‌شود، که در آن هر پله عدد f بیانگر نصف کردن شدت نور نسبت به عدد قبل است.

سرعت شاتر تعیین کننده‌ی سرعتی است که پرده‌ی دیافراگم باز و بسته می‌شود. سرعت شاتر بر مبنای کسر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. هر عدد در این مقیاس نیز مشخص کننده‌ی میزان مشخصی ورود نور یا ممانعت از ورود نور خواهد بود.

هنگامی که این سه المان با هم ترکیب می‌شوند، عددی برابر میزان نوردهی (EV – Exposure Value) برای هر تنظیم بوجود می‌آید. هر تغییری در این سه المان کارایی مشخص و قابل اندازه‌گیری روی واکنش دو المان دیگر و اینکه روی فریم فیلم یا سنسور عکس و چگونگی تصویر نهایی خواهد داشت. مثلا با افزایش شماره F (کوچکتر کردن دیافراگم لنز)، میزان نور ورودی به حسگر عکس کمتر خواهد شد، اما عمق میدان (Depth of field – DOF) نیز به صورت هم زمان در تصویر پایانی افزایش خواهد یافت.کم کردن سرعت شاتر، روی شیوه ثبت حرکت تاثیر می گذارد، که ممکن است زمینه یا سوژه کمی تار شوند. کم کردن سرعت شاتر (باز نگه داشتن دریچه برای مدت بیشتر) منجر به افزایش میزان روشنایی ورودی به حسگر خواهد شد؛ برآیند اینکه تصویر روشن‌تری بدست می آید. افزایش ISO، عکاسی در نقاط تاریک‌تر را مقدور خواهد ساخت اما از طرف دیگر مایه افزایش میزان نویز دیجیتال در عکس می‌شود. تقریبا ایجاد یک تغییر در یکی از این سه المان و عدم مشاهده تغییرات در جهت برعکس در دو المان دیگر و در نتیجه تغییر نهایی EV غیر ممکن است.

ISO

عبارت ISO خود مخفف یک اصطلاح تحت عنوان International Standards Organization یا سازمان بین‌المللی استانداردسازی است. نرخ ISO که از ۲۵ تا ۳۲۰۰ (و حتی فراتر از آن) متغیر است، بیانگر حساسیت به روشنایی است. هرچقدر این عدد کمتر باشد، حسگر تصویر به روشنایی حساسیت کمتری دارد. هر چه عدد ISO بالاتر باشد (و حساسیت بیشتر شود) سنسور تصویر قوی‌تر عمل کرده که عکس موثری ثبت کند که در نتیجه آن نویزهای دیجیتال (نقطه نقطه های رنگی موجود در سایه‌ها و رنگ‌های میان تصویر) بیشتری تولید می شوند. بنابراین نویز دیجیتال چیست؟ هرگونه سیگنال نوری که از موضوع ساطع نشده باشد و در نتیجه، رنگ تصادفی روی تصویر ایجاد کند. مهندسان دوربین‌های دیجیتال، سنسورهای تصویر را طوری طراحی کرده‌اند که در ISOهای پایین (همانند فیلم) عملکرد خوبی داشته باشند که در اکثر دوربین‌های دیجیتال این مقدار ISO 100 است، البته بعضی از دوربین های دیجیتال جدید حرفه ای، دارای ISO 50 یا حتی ۲۵ نیز هستند.

iso

دریچه دیافراگم aperture

دریچه‌ی یک لنز میزان بازشدگی دیافراگم است که حجم روشنایی فوکوس شده (متمرکز) عبوری از لنز را نشان می‌دهد. در f-stop کوچک، مثلا f/2 حجم عظیمی از روشنایی به داخل لنز وارد خواهد شد و این اتفاق حتی در کسری از ثانیه نیز رخ خواهد داد؛ اما در f/22 احتمالا دیافراگم در کوچک‌ترین حالت خود قرار دارد و حجم روشنایی کمی وارد لنز خواهد شد (حتی با سرعت شاتر های طولانی تر). جالب است بدانید در لنز های زوم با کیفیت، تا هنگامی که شماره f-number تغییر ناپذیر باشد، فاصله کانونی لنز (Focal length) اهمیتی نخواهد داشت. دلیل این امر نیز معادلات ریاضی در خصوص f-number است که در صورت ثابت بودن شماره F، حجم روشنایی عبوری ثابتی را برای لنزهای ۳۵ میلیمتری و ۱۰۰ میلیمتری با سرعت شاتر برابر مثلا ۱/۱۲۵ ثانیه فراهم خواهد کرد. یعنی اندازه دیافراگم متفاوت خواهد بود اما حجم نور عبوری برای است.

aperture

سرعت شاترshutter-speed

سرعت شاتر بر حسب کسری از ثانیه اندازه‌گیری می‌شود و بیانگر سرعتی است که پرده‌های جلوی فیلم عکاسی باز و بسته می‌شوند. سرعت شاتر کنترل می‌کند که روشنایی چه مدتی وارد لنز شود و به حسگر تصویر یا فیلم عکاسی برخورد کند. سرعت شاتر شما را قادر می‌سازد که تصویر جهان را در کسری از ثانیه ثبت کنید یا سرعت را روی سه یا چهار ثانیه تنظیم کنید و عکس بگیرید (یا پردهتا زمانی که عکاس می خواهد باز باشد و هر وقت خواستید آن را ببندد). این قابلیت در ضمن شما را توانا می‌سازد که شیوه ثبت حرکات را نیز کنترل کنید. اگر سرعت شاتر سریع‌تر از زمینه یا سوژه‌ی عکس باشد، عکس شارپ خواهد شد. و اگر کند تر باشد اشیا مات خواهند شد.  قطرات باران در یک طوفان مجسم کنید. این آب با چه سرعتی می ریزد؟ در سرعت شاتر ۱/۳۰ ثانیه قطره‌ای مشاهده نخواهد شد و فقط سفیدی یکپارچه‌ای از دریچه سقوط نشانه می‌دهد اما اگر با سرعت ۱/۱۲۵ثانیه عکس بگیرید، قطرات معلق در هوا و شمای کلی هر قطره را می‌توانید تماشا کنید.

shutter-speed

“Auto Bracketing” چیست؟

Auto Bracketing یک تکنیک نوردهی است که در آن نوردهی بهینه با گرفتن عکس با حداقل سه میزان نوردهی گوناگون بدست خواهد آمد. این سه تصویر هر کدام یک سوم پله EV با یکدیگر تفاوت خواهند داشت. در نتیجه در خلاصه Auto Bracketing به این صورت است که شما یک مقدار برای EV تنظیم می‌کنید و دکمه شاتر را فشرده ، دوربین تنظیمات لازم را بالا و پایین کرده و تصاویر را می گیرد. سپس شما هر سه عکس (یا در بعضی تنظیمات تعداد بیشتری) را مورد بررسی قرار می‌دهید و بهترین عکس را گزینش می‌کنید.در سه تصویر پایین ممکن است شما عکس سمت راست را که نوردهی اغلب از ترازمندی داشته (دو درجه)، برگزینین. چراکه آفتاب در حال غروب را بهتر از بقیه نشان می دهد. Bracketing تکنیکی بود که در زمان دوربین های قدیمی تر که عکس ها را روی فیلم ثبت می کردند محبوب شد و انگیزه آن امکانات اندک تصحیح عکس در تاریکخانه بود. بسیاری از عکاسان هنوز نیز این تکنیک را به کار می گیرند که به میزان نوردهی که نیاز دارند برسند و این صرفه جویی در زمانی است که بعدا برای تصحیح به کار خواهند برد.

نوردهی کم و زیادoverexposed-and-underexposed

در بالا گفتیم که نوردهی درست بدست عکاس انتخاب می شود حال به این می پردازیم که نور دهی زیادی (overexposed) و نور دهی کم (underexposed) چه معنایی دارند و چگونه تعریف می شوند. به صورت ساده نوردهی زیادی زمانی است که اطلاعات در هایلایت ها شدیداً ناخوانا هستند. در چنین عکس‌هایی، با هیچ روشی نمی‌توان اطلاعات از دست رفته را در تاریکخانه دیجیتال (مثلا با فتوشاپ) برگرداند. نوردهی کم نیز کم و بیش مانند نوردهی زیادی است با این تفاوت که هیچ اطلاعاتی در سایه ها قرار ندارد. اطلاعاتی که وجود ندارند بعدا هم قابل دریافت نیستند. در عکاسی دیجیتال هنگامی که بخشی از اطلاعات عکس از بین برود دیگر راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد. این سوژه در دنیای عکاسی فتوشیمیایی قدیم که عکس ها روی فیلم ثبت می شدند، چندان صحت ندارد. در ظهور فیلم (در تضاد با دیجیتال)، این امکان قرار دارد که بشود اطلاعات از دست رفته را بازیابی کرد.

overexposed-and-underexposed

AE LOCK – AEL
قفل، نوردهی خودکار (Auto exposure lock)  از تنظیمات دوربین است. کار آن مقاوم نگه داشتن تنظیمات نوردهی ( سرعت شاتر، ISO و اندازه دیافراگم) است. پس اگر دوربین را جا به جا کنیم، سیستم نوردهی خودکار (Auto exposure) این تنظیمات را تغییر نخواهد داد.

جمع‌بندی
یکی از کاربردی‌ترین مزایای عکاسی دیجیتال این است که آزمایش کردن کنترل‌ها و تنظیمات دوربین هزینه‌ای نخواهد داشت. در نتیجه اینکه بروید و عکس بگیرید. اگر می‌خواهید در استفاده از این سه المان نوردهی کاملا حرفه‌ای شوید، باید تنظیمات را تغییر دهید و ببینید حاصل تمرین شما چه خواهد بود.

انعکاس تصاویر عروس و داماد بر روی حلقه ازدواج

پیتر آدامز شاون (Peter Adams-Shawn) یک عکاس عروسی خود آموز مقیم استرالیا است که بیرون از چارچوب فکر می کند. اودر ۲۰۱۱ اولین عکس «نمای چشم – eyescape» خود را گرفت و به ثبت چنین عکس هایی پیوستگی داد – عکس هایی از بازتاب عروسی در چشم میهمانان. مجموعه عکس «Eyescapes» این هنرمند در ۲۰۱۵ مورد توجه قرار گرفت ولی پیتر در اینجا متوقف نشده و گردآور دیگری با اسم «Ringscapes» را پیش گرفت که انعکاس مراسم عروسی روی حلقه های زوج بود.

کار او آنقدر جالب و خاص بود که بسیاری در عکاسی فکر کردند که از فتوشاپ استفاده کرده است.

creative-wedding-photography-01

نگاه عروس به لباسش

creative-wedding-photography-02

داماد به عروسش نگاه می کند

creative-wedding-photography-03

عروس به میهمانان مراسم عروسیش می نگرد

creative-wedding-photography-04

پدری که قبل از مراسم لحظه ای به همسر و دخترش نگاه می کند

creative-wedding-photography-05

تصاویر بازتاب ها روی حلقه های ازدواج (Ringscapes)

creative-wedding-photography-07

creative-wedding-photography0

creative-wedding-photography-08

creative-wedding-photography

creative-wedding-photography-09

creative-wedding-photography-10

creative-wedding-photography-16

creative-wedding-photography-19

creative-wedding-photography-20

creative-wedding-photography-17

چطور کار عکاس را به طور سازنده نقد کنیم؟

به عنوان یک عکاس مشتاق، در نهایت مشخص می شود که لایک ها در اینستاگرام یا کامنت هایی نظیر «کار زیباییست!» از سوی اعضای خانواده، دقیقا یک ارزیابی عینی از استعداد شما ارائه نمی دهند. بازخورد سازنده از طرف دیگران در مقوله کار شما چیزی است که هر کسی، حتی به عنوان یک پیشه ای، می تواند زمانی از آن بهره بگیرد. دشوار اینجاست که اکثر ما انتقاد را خیلی خوب نمی پذیریم، به خصوص وقتی بحث چیزی مطرح باشد که ما تمام هم و غم خود را روی آن گذاشته ایم، به آن دل بسته ایم و در یک سطح شخصی شدنی است عاشق آن باشیم. در این مطلب، در باره خاصیت های یک نقد عکس سازنده صحبت می کنیم.

روش های کارساز برای ارائه بازخورد سازنده در مقوله عکاسی:

۱_ فقط بر روی نقطات ضعف تمرکز نکنید
به عینه ممکن است اینطور به نظر برسد که نکته نقد کردن این است که به کسی بگویید چه چیزی می تواند در مورد یک تصویر بهتر باشد، ولی در واقع باید در باره آنچه که خوب انجام دادهاند نیز به آنها اطلاع دهد. من متوجه شده ام که چنین رویکردی به ایجاد شدن رابطه نیز کمک می کند، به طوری که وقتی شما پیشنهاداتی دارید، با اعتماد و گشاده رویی پذیرفته می شوند.

۲_تفسیر بامعنا ارائه دهید
تنها این که به کسی بگویید عکس او را دوست ندارید چون «با شما حرف نمی زند» راست و صادقانه نیست، فقط تنبلی شما را می رساند. به طور مشخص تر صحبت کنید. شاید شما شیوه ترکیب بندی تصویر را دوست ندارید، شاید آنها باید بسته تر کراپ می کردند؟ یا شاید پس پردازش بیش از حد انجام شده است و مدل آنها کمی بنفش به چشم میخورد. گاهی اوقات جزئیات می توانند کم باشند، ولی اغلب دقیقا همان بازخوردی هستند که شما برای بهبود نیاز دارید. یک مثال می زنم : من عاشق این ترکیب بندی کلاسیک هستم؛ با این حال، به نظر می رسد که مرکز تصویر به کمی بهبود نیاز دارد، و همینطور پس مقوله پشت مُدل که به نظر می رسد فاقد رنگ است و تایید است (بهدرستی از سوژه تمیز داده نشده).

photo-critique

۳_نقدتان باید مختصر باشد
مثل نوشتن این مقاله، اگر تلاش کنید اطلاعات بسیار زیادی را در نقد خود بگنجانید، به احتمال زیاد خیلی زود حوصله خواننده ها سر می رود و به سادگی آن را نادیده می گیرند. وقت طلاست و در اکثر موارد از شما خواسته می شود تا چندین عکس را بررسی کنید، نه فقط تعداد انگشت شماری عکس؛ که اگر مراقب نباشید می تواند خیلی وقت از شما بگیرد.به طور سرانگشتی دو یا حداکثر سه جمله برای هر عکس کافی است. به عنوان مثال، نقد من به تصویر زیر به این صورت بود:

photo-critique-02

«این عکس مورد علاقه من از این صحنه است. اگر من بودم از کمر او کراپ می کردم، آن وقت پل به حالت قطری زیبایی از وسط کادر می گذرد و ترکیب بندی را جالب تر می کند…».

چیزی که در مورد آن دوست دارم و چیزی که می توانست بهتر بشود، همه را در دو جمله نوشتم.

بنابراین اگر شما در حال حاضر کار خود را به طور مستقیم با افراد حرفه ای دیگر به اشتراک نمی گذارید، یک گام به جلو بروید. مطمئنا، برخی افراد برخورد بی ادبانه داشته و چیز خوبی برای گفتن نخواهند داشت، اما بعید است که آنها اکثریت افراد باشند. در حالی که روند نقد به اندازه خود هنر ذهنی است، یادگیری انجام آن به طور موثر و کارآمد به طور هیجان انگیزی به شما کمک خواهد کرد تا کار خود را به مرور زمان بهبود بخشید.

نکاتی برای مراسم عروسی

کارهایی که باید در برگزاری مراسم عروسی مد نظر قرار بگیرد:
۱_تعیین تاریخ عروسی
۲_تهیه لیست میهمانان جشن
۳_تعیین بودجه مناسب عروسی
۴_تعیین محل برگزاری مراسم عروسی
۵_عکاس و فیلم بردار عروسی
۶_گل (دسته گل و گل ماشین عروس)
۷_ماشین عروس
۸_تهیه کارت عروسی

نحوه محاسبه هزینه های مراسم عروسی:
۱_مبلغ ورودی باغ و سالن عروسی
۲_هزینه منوی انتخابی بر اساس شمار نفرات
۳_هزینه منوی فیلم برداری و عکاسی
۴_هزینه گروه موزیک
۵_سفره عقد

حالا چندین ایده درباره مراسم عروسی که عاشقش میشوید را در اینجا بازگو میکنیم:

۱_آیا مادرتان پیراهن عروسی‌اش را نگه داشته است؟ اگر خواهرتان یا خودتان نمی‌خواهید آن را بپوشید، از مادرتان بپرسید که آیا می‌توانید با تکه‌های پیراهنش دسته گل‌تان را تزئین کنید. اگر مدت زیادی است که آن را نگه داشته است، بی گمان خوشحال می‌شود که می‌خواهید از پیراهنش استفاده کنید.

idia

۲_هم چنین می‌توانید یک تکه از تور لباس عروسی مادرتان را ببرید و با آن گردنبد درست کنید و روز عروسی آن را بیاوزید.

greengrassgifts-etsy

۳_یا یک دستبند شکیل درست کنید.

garter_0-320x190

۴_اگر مادرتان اجازه نداد که پیراهنش را خراب کنید (که قابل درک هم هست)، در عوض آن را به همه نشان دهید. پیراهن مادرشوهر آینده و مادربزرگ ها را هم بگیرید (اگر نگه داشته باشند) و آن‌ها در کنار هم بچینید.

david_photography

۵_عکسی بگیرید که در هر کدام یک تصویر از مراسم ازدواج مادر و پدرتان را به دست دارید.

ana-lui-photography-parent

۶_عکسی از پیراهن‌تان و تصویر مادرتان در روز عروسی‌اش در پس زمینه بگیرید.

vanessa-joy-photography

۷_عکسی ازعروسی مادر پدرتان را بازسازی کنید.

pinterest-photo

۸_یک عکس مخصوص پدر و مادرتان با لباس عروسی بگیرید و در مراسم سورپرایزشان کنید.

%d8%af%d8%af

۹_اولین لحظه‌ای که پدرتان در لباس عروسی می‌بیندتان عکس بگیرید و ثبت کنید.

first-look-with-dad

۱۰_یا از اولین لحظه‌ای که پدرو مادرتان می بینتان عکس بگیرید.

۸۶۷۶۸۷۶۸۷۶۸

۱۱_تکه ای از پیراهن‌ پدرتان را به شکل قلب بر روی پیراهن عروسی‌تان بدوزید.

%d8%aa%d8%a7

۱۲_برای مادر و پدر و مادر و پدر همسرتان دستمال‌های پارچه‌ای با متن های دلنشین تهیه کنید و به آنها هدیه بدهید.

blink-of-an-eye-photography

۱۳_با مادر و مادربزرگ‌تان از حلقه‌های‌ دستتان عکس بگیرید.
generational-rings-joshua-mccoy۱۴_از تزئین کیک عروسی مادر و پدرتان استفاده کنید.

marshall_hoge_william_walker_photography

۱۵_قبل از “بله” گفتن مکث و کنید و مادرتان را ببوسید.

last-kiss-moms

۱۶_قبل از ترک کردن مراسم با همسرتان با یک بوسه به پدرتان یادآوری کنید که هنوز هم بخش مهمی از زندگی‌تان است.

dsds

۱۷_تاریخ عروسی‌تان را روی لباس عروستان بدوزید.

cameron-ingalls

۱۸_قبل از پوشیدن لباس از عکاس بخواهید که از آن روی آویز عکس بگیرد، و مطمئن شوید که آویز لباس‌تان خاص است.

etsy-good-looking-hangers

۱۹_همسرتان را با پیام عاشقانه‌ای بر روی دستمال جیبش سورپرایز کنید.

photography

۲۰_کف کفشتان پیام عاشقانه‌ای به همسرتان بنویسید و یا از دوستان‌تان بخواهید که کف کفش‌تان پیام بنویسند.

photography

۲۱_داماد هم می‌تواند کفشش را تزئین کنند!

soul-echo-studios

۲۲_درون حلقه‌تان اسمتان یا یک پیام عاشقانه حک کنید.

blink_of_an_eye_photography_rebeccafelipe0159

۲۳_عکس اجداد و یا پدرو مادر بزرگ‌تان را به دسته گل‌تان آویزان کنید.

morgan-matters-photography

۲۴_عکس افرادی که از دنیا رفته‎‌اند را روی یک میز بگذارید تا آنها هم بتوانند در مراسم شرکت کنند.

%d8%a2%d8%a2%d8%a2

۲۵_یا اگر پدر یا مادر همسرتان فوت کرده است، تصویر آنها را روی گل کت او آویزان کنید.

lost-loved-ones۲۶_یا با عکس آنها دکمه سرآستین درست کنید.

kcowie-etsy

۲۷_به همسرتان تکست عاشقانه بفرستید.

_brendon_pinola_photography_

۲۸_اولین عکس دو نفره‌تان را بازسازی کنید.

fairytale-reddit

۲۹_اگر یکی از دوستانتان نمی‌تواند در مراسم شرکت کند، برایش متنی بنویسید و با آن عکس بگیرید.

love-for-friend

۳۰_زوجی که بیشترین مدت از ازدواجشان می‌گذرد اهمیت بدهید و در مراسم آنها را معرفی کنید.

%d8%b2%d9%88%d8%ac

۳۱_اگر حیوان خانگی دارید، آنها را هم در عکس هایتان دخیل کنید.

%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%84۳۲_از یک نقاش بخواهید که مراسم عروسی‌تان را نقاشی کند.

%d9%be%db%8c%d9%86%d8%aa%db%8c%d9%86%da%af

۳۳_برای حلقه‌های تان از یک جعبه‌ی شکیل و خلاقانه استفاده کنید.

rhode

۳۴_در ورودی مراسم داستان آشنایی و عشقتان را بنویسید.

ashley-photographer_0

۳۵_صندلی‌های مراسم را با تصاویری از کودکی و نوجوانی هر دویتان تزئین کنید.

ceremony-aisle-photos۳۶_کیک عروسی‌تان را با عکس های جفتتان تزئین کنید.

cakery-cake

۳۷_به هر کدام از مهمانان‌تان یک گلدان هدیه بدهید.

plantable-favor-continuum

۳۸_یا به هر کدام از مهمانان مقداری بذر بدهید تا آنها بکارند و رشد عشق‌تان را تماشا کنند و یادگاری برایشان بماند.

favor-2beudesign-etsy

۳۹_در ماه عسلتان از این عکس ها بگیرید.

hands-in-the-sand-yvonne-dunbar

بازدم ما حاوی اسیدهایی است که به لنز دوربین صدمه میزند.

بسیاری از افراد برای تمیز کردن لنز دوربین، با بازدم خویش روی شیشه لنز بخار ایجاد می کنند و سپس آن را با دستمال تمیز می‌کنند. کمپانی نیکون می‌گوید که در بازدم ما اسیدهایی هست که به لنز دوربین آسیب می‌زند. در ادامه طریق صحیح تمیز کردن لنز دوربین را به شما آموزش خواهیم داد.
آیا شما نیز جزو آن بخش از افراد هستید که با دمیدن نفس خود روی جلوی لنز دوربین و پاک کردن آن با یک تکه پارچه آن را تمیز می کنند؟ اگر این نوع است به شما آگاهی می‌دهیم که این عادت بد را ترک کنید! کمپانی نیکون می‌گوید که این امر می‌تواند به شیشه لنز شما آسیب وارد کند، چرا که بازدم انسان حاوی موادی است که چندان رابطه خوبی با غشای روی شیشه لنز دوربین ندارند.

وب‌سایت نیکون برای تمیز کردن لنز راهکاری را رهنمود می‌کند که ما آن را عینا در زیر آورده‌ایم:

بهترین گذرگاه برای تمیز کردن لنز دوربین، استفاده از دستمال‌های بدون پرز مخصوص این کار و اندکی محلول تمیزکننده لنز است. از دستمال زبر یا محلول‌های قوی استفاده ننمایید و تنها از محلول مخصوص تمیز کردن لنز بهره‌بگیرید.

پیشنهاد می‌شود که نخست با استفاده از یک مکنده باد یا افشانه هوا (کوآر) غبار موجود روی شیشه و اطراف آن را تمیز کنید.

lenz

سپس، یک یا دو قطره از محلول مخصوص را روی دستمال بریزید (به هیچ عنوان محلول را مستقیما روی لنز نریزید) و پس لنز را با حرکت چرخشی تمیز کنید. ابتدا میان لنز را تمیز کرده و به آرامی به گوشه ها-کناره ها آن بروید تا تمام لکه‌های روی آن تمیز شوند.

اگر لوازم یادشده در دسترس نبودند می‌توان از یک تکه پارچه نرم خشک بدون پرز برای تمیز کردن لنز استفاده نمود. برای نمدار کردن لنز هرگز از نفس خویش استفاده نکنید. در بازدم شما اسیدهای مضری وجود دارند که می‌توانند به غشای لنز آسیپ وارد نمایند. فقط سعی کنید گرد و غبار را با به کارگیری افشانه هوا از روی آن کنار زده و با دستمال باز هم به صورت چرخشی آن را تمیز نمایید.
شاید تاکنون تصور می‌کردید که نفس اسیدی تنها مختص شخصیت‌های افسانه‌ای بازی‌های کامپیوتری هستند، اما این طور که به نظر می‌رسد در نفس خود ما نیز مقادیری اسید وجود دارد!

با رعایت این نکات در روز عروسی استرس نداشته باشید

کنترل استرس برای مراسم عروسی مساله پر اهمیتی است . اینکه شما بتوانید مدیریت اوضاع و احوال روحیتان را طوری به دست بگیرید که با داشتن حداقل استرس مراسم عروسی را به نکویی و خوشی به پایان ببرید کار سختی نخواهد بود. این ۷ شیوه را بخوانید و مجدد کارهایتان را بازبینی کنید.

ازدواج کردن یکی از مهم ترین رویداد هایی است که ممکن است در حیات هر شخصی اتفاق بیافتد. شما خودتان به به این نکته واقف هستید و بی گمان خانواده خودتان و همسرتان هم این نکته را به شما متذکر شدند و همسر شما هم مطمئنن هنوزتا حدودی تحت تاثیر عواقب پذیرش این قضیه است که شما نامزد کرده اید وقرار است زندگی مشترک خویش را بزودی با هم آغاز کنید.

بلافاصله پس از مراسم نامزدی، برنامه ریزی برای جشن عروسی پیش می آید. همانقدر که ایده سپری کردن باقی زندگیتان با یک نفر و صحیح انتخاب کردن آن شخص می تواند برای شما دلهره آور باشد، برنامه ریزی چنین رویداد بزرگی هم بی گمان استرس آور است و گمان هم میرود که این روز شادترین روز عمر شما باشد.آیا راهی وجود دارد که این برنامه ریزی را تا جای ممکن هیجان انگیز و دلفریب کرد؟
در این نوشتار هفت راه حل برای مدیریت استرس در طول برنامه ریزی عروسی به شما پیشنهاد داده میشود:

راه حل اول: با همسر خود عاشقانه و عاقلانه و صادقانه گفتگو کنید.
با همسر خود صادقانه و عاشقانه گفتگو کنید و نظر خود را در باره اینکه زندگی مشترک در ذهن شما چه معنایی دارد با وی در میان بگذارید.( از کلیشه ها تا جایی که میشه اجتناب کرده و عقیده شخصی خویش را بیان کنید). این کار باعث میشود با دیدی بازتر و خیالی راحت تر مراسم شروع زندگیمشترکتان را برنامه ریزی کنید. به خاطر بسپارید که جشن عروسی شما وقتی که بدانید قدم در چهراهی گذاشته اید و چقدر آگاهانه گزینش کرده اید و آینده ای که شما در ذهنتان ساخته اید چقدر به تفکرات همراه زندگیتان نزدیک است، بسیار با معناتر خواهد بود و اغلب به دل خواهد نشست.
اگر لازم است در باره مسائل قانونی در ازدواج با همسر خود گفتگو کنید به خود ناراحتی راه ندهید. این مکالمه ممکن است مکالمه راحتی نباشد و شما حس خوبی نسبت به آن نداشته باشید اما باعث میشود که شما و همسرتان درک درست و یکسانی از شرایطی که در آن هستید و یا خواهید بود، داشته باشید.

راه حل دوم: در مورد بودجه ای که دارید واقع بین باشید.
ممکن است خودمانی ترین اقوام و آشنایان شما جشن عروسی زیاد باشکوه و مجللی برگزار کرده باشد ولی شما و همسر آینده تان بودجه ای کمتر برای برگزاری این جشن کنار گذاشته باشید. اگر توقعاتتان بیشتر از بودجه ای باشد که در نظر دارید، همین جستار باعث خواهد شد تا حس بدی به جشن عروسی خویش داشته باشید و نتوانید خاطره ای بی اندازه متعلق به شب در ذهن خویش بسازید. بعد قبل از آنکه در ذهن خود ایده های بلند پروازانه بسازید هرچه زودتر با همسر خود در مورد بودجه ای که در دست دارید صحبت کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت بگذارید و روی کاغذ های جداگانه مبلغی که هر کدام از شما نیاز دارید برای برگزاری جشنتان خرج کنید و مهم ترین شاخص های یک جشن عروسی آرمانی که باید بیشترین میزان پول را صرفشان کنید،یادداشت نمائید. و سپس فهرست هایتان را با هم مقایسه کنید و ببینید در چه شاخص هایی با هم متفاوت هستید و چگونه میتوانید هر دو به یک فهرست هماهنگ برسید و هردو از جشنتان خوشنود باشید. این کار به کم کردن استرس بسیار کمک میکند و خطر زیاده از بیهوده خرج کردن را هم تا مرز زیاد قابل قبولی کاهش میدهد.

راه حل سوم: سنجش نکنید.
اگر شما نخواهید در همه موارد انتخابیتان برای جشن عروسی “فوق العاده ” به هم نظر بیایید مطمئن باشید شروعی بسیار بهتر برای زندگی مشترکتان و پیوسته مسیر در پیش رویتان خواهید داشت.هیچ اشکالی ندارد که عکس های عروسی دیگران را ببینید و ایده بگیرید و مثلا چند کیلویی وزن کم کنید که بتوانید لباس رویاهایتان را به تن کنید ولی اگر این کار باعث میشود که استاندارد هایی برای خودتان در نظر بگیرید که بیشتر از توانایی های شماست و باعث میشود که شما خودتان را آنگونه که هستید قبول نکنید و همواره باعث شرم و ناخشنودی خودشوید همین اکنون سنجش را تمام کنید.در شرایطی که اضطراب و استرسبه بالاترین حد خودش میرسد بهترین راه حل کمک و حمایت گرفتن از همسرتان است.همسر آینده شما، شما را به دلیلی انتخاب کرده است و این انگیزه بی گمان زیبایی ظاهری شما نبوده است و دلیلی عمیق تر از این پشت این برگزیدن خفته است همین حمایت مایه درخشندگی شما در لباستان و عکس های عروسیتان خواهد شد.

راه حل چهارم: خودتان را درگیر مسائل کوچک و بی اهمیت نکنید
به یاد داشته باشید که شما نمی توانید همه چیز را روی نظم و ترتیب قرار دهید.شما یا باید یک برنامه ریز بی اندازه باشید یا اینکه دارید به سادگی خودتان را کلافه میکنید وتوجه بیش از حد به جزئیات شما رو به جنون میرساند.به تصویر بزرگتر فکر کنید ( چقدر مهم است که دارید قدم در رهسپار نو می گذارید و ازدواج میکنید). از خودتان بپرسید که آیا این کل برنامه ریزی به من کمک میکند که احساس امنیت بیشتری داشته باشم؟ یا اینکه این کل برنامه ریزی من را عصبی و پر از استرس خواهد کرد. اگر گزینه دوم را برگزیدن بدانید که بیش ازحد درگیر جزئیات هستید و لازم است در برنامه ریزی های خود بازنگری کنید.

راه حل پنجم: در مقابل دخالت های بیجا و زیاده از مرز بایستید
بعضی از والدین احساس می کنند بدلیل اینکه بخشی از هزینه های برگزاری جشن را متقبل شده اند میتوانند نظر خویش را به عروس و داماد تحمیل نمایند. اگر نظرات آنها با ایده ها و رویاهای شما زیاد متفاوت است حتما عقیده خویش را بیان کنید و در مقابل نظر مخالف بایستید.راه حل و نکته کلیدی برای اینکه آن ها عقب نشینی کنند این است که به آنها فرصت دهید نظرشان را تمام و کمال بیان کنند و سپس همان سوژه را برایشان بازگو کنید که مطمئن شوید صحیح متوجه شده اید و سپس از نظر آنها تشکر کنید و بگویید که شما و همسرتان تصمیم دیگری برای این موضوع گرفته اید یا دوست دارید این کار را به نحو دیگری اتمام دهید و سپس از آنها بخواهید تا در قسمت های دیگری با شما همفکری نمایند و عقیده آنها را در جایی دیگر اعمال نمائید. شما میتوانید از این تکنیک در رابطه خویش و همسرتان هم بهره‌گیری نمائید.

راه حل ششم: در موارد سختی و بروز مشکات احتمالی دوستان و همراهانی داشته باشید.
در ایده آل ترین شرایط شما و همسرتان از خانواده هایی می آیید که در آن ها بحث ودعواهای خانوادگی جایی ندارد و کل همدیگر را دوست دارند و هیچ کسی از اینکه با عضو دیگر خانواده در یک محیط‌ زیر یک سقف باشد غمگین نیست ولی این شرایط آرمانی در چند درصد موارد پیش می آید؟ پس حتما خودتان را برای شرایطی آماده کنید که اعضایی از خانواده که دل خوشی از همدیگر ندارند در مراسم عروسی شما رو در روی هم گارد بگیرند و حتما این گمان کردن را بدهید که رخداد خیلی بدی پیش بیاید.
تا جایی که می توانید سعی کنید این افراد را بعید از هم نگه دارید و نگذارید همدیگر را ببینند. می توانید پیش از روز مراسم زمانی را پیدا کنید و با آنها صحبت کنید و بگویید که به راستی از بودن آنها در جشنتان دلشاد خواهید شد به شرطی که آنها بتوانند خویش را کنترل نموده و بحث و مراوده ای به راه نیندازند. و از آنها بپرسید که برای اینکه آنها دلشاد باشند چه کاری می توانید انجام دهید؟

راه حل هفتم: با ساقدوشانتان مهربان باشید
جشن عروسی بی گمان شبی استرس زاست و همه عروسی هم متعلق به عروس نیست.ساقدوشان شما هم شدنی است استرس داشته باشند.
بنابراین اگر شما پیگیری دوستانی هستید که آنقدر با شما خودمانی هستند و می توانند ذهن شما را از مشکلات ریز احتمالی که با آن درگیر هستید منحرف نمایند، بعد شما هم زمانی را انتخاب کنید  و هوای آنها را داشته باشید و با آنها در مورد نگرانی هایتان و نگرانی هایشان گفتگو کنید به طور قطع استرس و حال و هوایتان بهتر خواهد شد.

تفاوت فاحش فرمت‌ های فایل RAW و JPEG

احتمالا می‌دانید که عکاسی با فرمت RAW برای بسیاری از عکاسان، بهتر از فرمت JPEG است. ولی احتمالا از دلیل اصلی برتر بودن فرمت RAW اطلاعات کافی ندارید.

بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای، عکاسی با فرمت RAW را برتر از فرمت ناچیز حجم JPEG دانسته و به کارگیری آن را ترجیح می‌دهند. اما به احتمال قوی، بسیاری از نوآموزان و حتی برخی از عکاس‌های حرفه‌ای از دلیل درست و دقیق این انتخاب، اطلاعاتی کافی در دست ندارند. مشاهده‌ی تصویر زیر، می‌تواند در این روش به کاربران کمک کند.

jpg-o-raw

آستین پاز در پتاپیکسل اقدام به ارائه‌ی اثبات تصویریِ تفاوت این دو فرمت کرده است. او به سادگی پس از بستن سرپوش لنز در دوربین Canon 70D، اقدام به گرفتن دو عکس کاملا سیاه، در هر دو فرمت RAW و JPEG کرد. سپس برای مشاهده‌ی میزان نویز، نوردهی هر دو تصویر را به طور مصنوعی در نرم‌افزار فتوشاپ آشکارسازی کرده و گسترش داد. نتیجه این تصویری است که در مقاله تماشا کردید. دو تصویر موجود در تقسیم سمت چپ عکس، مربوط به فرمت RAW و دو تصویر سمت راست، متعلق به فرمت JPEG است. عکس ها سیاه همان عکس‌های ویرایش نشده هستند که تصاویر ویرایش شده‌ی آن‌ها در زیرشان پیمان دارد.

همان‌طور که می‌بینید، فرمت JPEG حائز نویز زیاد زیادی نسبت به فرمت RAW است. به گفته‌ی پاز، عکس ها پایینی هیچ شباهتی به هم ندارند. فرض کردن این که، هر دو تصویر پایینی، همان عکس ها سیاه فوقانی هستند کم و بیش نشدنی است! این تصویر بی گمان عکاس‌هایی را که استفاده از فرمت JPEG را ترجیح می‌دهند، به اندیشه فرو خواهد برد. در فرمت JPEG و درصورت نیازمندی به انجام فرآیندهای اضافی روی تصاویر، سایه‌های موجود در عکس نسبتا متناقض و بی‌رنگ خواهند شد. در نقطه‌ی مقابل، فرمت RAW دارای نویز بسیار یکنواخت در سراسر طیف‌ها خواهد داشت.

HDR چیست، چه تاثیری در عکاسی دارد و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

در دنیای عکاسی بی گمان تا به حال با عبارت HDR روبرو شده‌اید، قابلیتی که امروزه در اکثر دوربین‌های کوچک و بزرگ و حتی در گوشی‌ها و تبلت‌ها هم وجود دارد. ولی احتمالاً تا به حال معنی و مفهوم HDR را نشنیده باشید، و احتمالاً هم با معنی آن آشنایی دارید اما نمی‌دانید که در چه شرایطی بهتر است آن را فعال کنیم و در چه شرایطی نباید از آن بهره‌ گرفت. در این متن می‌خواهیم این اصطلاح عکاسی را موشکافی کنیم و از معایب و مزایای آن بگوئیم، با ما ماشید.

شاید شما هم موقع عکاسی در تنظیمات گوشی یا دوربین خود چیزی به نام HDR را دیده‌اید و نشانه فعال کردن آن را رسیدگی کرده‌اید، در این صورت بی گمان می‌دانید که استفاده‌ی همیشگی از این قابلیت به هیچ وجه صحیح نیست چون در بعضی شرایط ممکن است پرکار کردن آن نتیجه‌ی مطلوبی نداشته باشد. در آغاز بهتر است طرز کار HDR را بررسی کنیم.

HDR مخفف High Dynamic Range و به معنی محدوده‌ی دینامیکی گسترده است. البته HDR واژه‌ی جدیدی نیست اما اخیراً به خاطر به کارگیری این قابلیت در گوشی‌هایی مثل آیفون و اندروئیدی‌های رده‌اول، کاملاً مشهور شده است. گفتنی است که نرم‌افزارهایی هم برای پردازش عکس ها و اعمال HDR قرار دارد.

طرز کار HDR
همان‌طور که از معنی HDR مشخص است، پرکار کردن آن موجب افزایش محدوده‌ی دینامیکی عکس ها می‌شود. در عکاسی منظور از محدوده‌ی دینامیکی، نسبت روشنایی تصویر به تاریکی آن است. برای استفاده از HDR به جای یک تصویر به ۳ تصویر احتیاج داریم، هر تصویر با میزان جذب روشنایی (یا اسکپوژر) متفاوتی گرفته شده و که جزئیات بخش‌های تاریک و روشن در این ۳ تصویر، متفاوت است.

با استفاده از یک نرم‌افزار ویرایش تصویر می‌توان بهترین بخش‌های هر یک را مشخص ارائه کرد و ۳ عکس گرفته شده را با هم ترکیب کرد. در گوشی‌هایی که دارای قابلیت HDR هستند، انتخاب نواحی پسندیده هر عکس و ترکیب آنها، بدست گوشی انجام می‌گیرد.

معمولاً تصویری که حاصل استفاده از HDR است، به آنچه ما بدست چشم خود می‌بینیم، قرابت بیشتری دارد و در اصل جزئیات بخش‌های تاریک و روشن آن، بیشتر است.

با پرکار کردن HDR طبیعی است که عکاسی با تأخیر صورت بگیرد چرا که باید کمی صبر نماییم که دست کم سه تصویر گرفته شده، پردازش و ترکیب شوند.

به یک نمونه تصویر نگاه کنید که موضوع برایتان روشن شود:

hdr

البته توجه داشته باشید که این عکس ها با گوشی گرفته نشده بلکه هدف ارائه‌ی مثالی برای صریح شدن موضوع است. بعضی از عکاس‌های حرفه‌ای با دوربین‌های DSLR نیز نسبت به ساخت عکس ها HDR اقدام می‌کنند. ولی با این دوربین‌ها آنها معمولا ۳ تا ۵ عکس گوناگون را گرفته و سپس خودشان با کمک نرم‌افزارهای ویرایش عکس همانند فوتوشاپ نسبت به ساخت تصویر HDR نهایی اقدام می‌کنند.

چه زمانی بهتر است از HDR بهره‌گیری کنیم؟
صرف‌نظر از روش کار HDR پاسخ به این سوال مهم است. روی همرفته پرکار کردن HDR، عکس ها جذاب‌تری را خلق می‌کند، البته بعضا در این عکس ها رنگ‌ها بصورت اشباع شده بهنظر می‌رسند. در شرایط پایین بهتر است از HDR استفاده کنیم:

عکاسی از مناظر: در تصاویری که از مناظر باز طبیعت می‌گیریم، معمولاً کنتراست (یا تضاد) بین آسمان روشن و زمین، زیاد است و لذا دوربین در جذب نور کافی از بخش‌های مختلف تصویر، به دشوار برمی‌خورد. حاصل کار این است که یا جزئیات بخش‌های تیره حذف می‌شوند و یا روشنایی بیش از حد آسمان، باعث حذف جزئیاتی مثل ابرها می‌گردد. لذا بهتر است از HDR استفاده نماییم تا ابهام سایه‌ها و روشنی خورشید هر دو کمتر شوند و جزئیات بخش‌های بسیار صریح و بسیار تیره، بیش از پیش حفظ شود.
عکاسی از چهره در نور خورشید: در این شرایط، بخش‌هایی از صورت که در سایه هستند، به شدت تاریک می‌شوند و جزئیات خود را از دست می‌دهند. بعضی نقاط نیز به دلیل انعکاس مستقیم نور، زیاد روشن دیده می‌شوند، پس بهتر است با استفاده از HDR نورپردازی صورت را یکنواخت‌تر کرده و جزئیات کامل‌تری در عکس ثبت کنیم.
عکاسی در نور ناچیز و عکاسی با نور در پس‌زمینه: به تصویر زیر دقت کنید، در این تصویر نور زیادی در پس‌زمینه قرار دارد، لامپ‌های متعددی روشن هستند که عکاسی بدون استفاده از HDR منجر به ثبت تصویری نسبتاً تاریک خواهد شد. با استفاده از HDR بخش‌های پیش‌زمینه روشن‌تر می‌شوند و بخش‌های زیاد روشن پس‌زمینه، کم‌نورتر می‌گردند. بنابراین بهتر است در این شرایط هم از HDR استفاده کنیم.

hdr2

چه زمانی نباید از HDR کاربرد کرد؟
همان‌طور که گفتیم، پرکار کردن HDR معایبی هم دارد و بهتر است در موارد زیر آن را نافعال کنیم:

عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت: اگر سوژه‌ای که می‌خواهید عکس بگیرید در حال جنبش است و جنبش نسبتا سریعی دارد، بهتر است HDR را فراموش کنید چرا که در این شرایط، ترکیب سه تصویری که به سرعت و پشت سر هم گرفته شده‌اند، یک تصویر نسبتاً مات ایجاد می‌کند. علی‌رغم پیشرفت‌های تازه در سرعت عکاسی دوربین‌ها، باز هم فعال کردن HDR در چنین شرایطی پسندیده نیست.

hdr3مناظری با کنتراست بالا: گاهی اوقات از مناظری عکس می‌گیریم که با غیرفعال کردن HDR نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شود. به عنوان نمونه مناظری که سایه‌ی تاریکی در آن وجود دارد و در سایه هیچ جزئیات خاصی دیده نمی‌شود. یکی سایر از مثال‌های سرشناس در این زمینه، عکاسی از آتش‌بازی و یا بازی با روشنایی است، در این شرایط بهتر است پس‌زمینه کاملاً تاریک باشد که بهتر است HDR را پرکار نکنیم که درخشش نقاط نورانی و در ضمن گنگی پس‌زمینه حفظ شود.
عکاسی از رنگ‌های روشن: در بعضی شرایط، سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیریم، دارای رنگ تند و روشنی است که می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. در این حالت هم HDR عامل می‌شود که روشنی این رنگ‌ها کم شود و لذا بهتر است که استفاده نکنیم.

گوشی‌هایی که دو عکس برای انتخاب به ما قرار می‌دهند که خودمان برگزینیم
خوشبختانه بیشتر گوشی‌هایی که قابلیتی به نام HDR دارند، دو عکس که یکی حاصل استفاده از HDR است و دیگری یک عکس عادی است، به ما ارائه می‌کنند و می‌توانیم بهترین عکس را گزینش کنیم. البته اگر تایم کافی برای بررسی عکس‌ها نداشته باشیم، بهتر است با دقت به منظره و سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیریم، بهترین تنظیمات را انتخاب کنیم و درباره HDR تصمیم بگیریم. لذا به کارگیری نکات گفته شده مفید واقع می‌شود.

ساختن یک عکس رویایی با فتوشاپ

محمد ستار، عکاس و هنرمند دیجیتال، واقعیت را ثبت نمی کند؛ وی آن ها را به رویا تبدیل می کند. یکی از پر طرفدارترین عکس های محمد «فرار» نام دارد و در این آموزش قدم به قدم او به شما نشان خواهد داد که چگونه با تلفیق دو عکس، این صحنه جادویی را پدید آورده است.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-02

two-combined-photos-photoshop-tutorial-03

۱_نخست لایه­ ای جدید بسازید و آن را با رنگ سفید پُر (Fill) کنید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-04

۲_سپس به Filter بروید و از Filter Gallery، گزینه Halftone pattern را انتخاب کرده و اندازه (Size) و کنتراست (Contrast) را تنظیم کنید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-05

۳_با ابزار Select تصویر را انتخاب کنید و Distort را انتخاب کرده و شکل را مانند تصویر بعدی تغییر دهید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-06

۴_یک کپی از لایه ایجاد کنید. (Duplicate Layer)و New را انتخاب کنید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-07

two-combined-photos-photoshop-tutorial-08

۵_ Save as کنید و لایه با نام Waves را با فرمت PSD سیو کنید. سپس لایه را ببندید و به سراغ فایل اصلی بروید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-09

۶_به لایه پس زمینه بروید و Gaussian Blur را مانند تصویر زیر انجام دهید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-10

۷_ به options بروید و Convert to smart object را انتخاب کنید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-11

۸_به Filter، Distort و Displace بروید و مانند زیر اندازه ها را تغییر دهید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-12

۹_حال فایل Wave.psd که پیش تر ساخته بودیم را باز کنید. نتیجه باید شبیه تصویر زیر باشد.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-13

two-combined-photos-photoshop-tutorial-14

۱۰_لایه پس زمینه (Background) اصلی را به روی آن بیندازید و مقداری Blur Gaussian اعمال کنید، سپس ناحیه نشان داده شده در تصویر با رنگ قرمز را از لایه اصلی پاک کنید و نتیجه مانند تصویر زیر خواهد شد.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-15

۱۱_در نهایت به لایه قایق بروید با استفاده از ابزار Pen Tool قایق را جدا کنید و آن را به لایه پس زمینه بچسبانید (Paste). نتیجه باید مشابه تصویر زیر باشد. اکنون وقت آن است که به Lightroom بروید.

two-combined-photos-photoshop-tutorial-16

۱۲_در لایت روم، ابتدا عکس را کراپ کردم تا موقعیت قایق در کادر عکس را بهبود دهم، سپس Split Toning و Contrast،Tint ، Temperature را تنظیم کردم. در ضمن از چند ماسک برای ایجاد تغییر در برخی نواحی ویژه در پس زمینه استفاده کردم و در نهایت آن را روی سایت ۵۰۰px آپلود نمودم که توسط ویراستاران این وب سایت عکس برگزیده شد!

two-combined-photos-photoshop-tutorial-01